Wycena nieruchomości o funkcji komercyjnej i handlowej
W naszej kancelarii wyceniamy nieruchomości wykorzystywane na cele biurowe, handlowe, przemysłowe lub magazynowe, dla zróżnicowanych celów, w tym dla potrzeb:
- zabezpieczenia wierzytelności (kredytu),
- kupna lub sprzedaży nieruchomości, negocjacji ceny,
- aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste,
- ustalenia wysokości odszkodowania za wywłaszczenie (w tym za przejęcie pod budowę dróg publicznych),
- egzekucji komorniczej,
- ustanowienia służebności gruntowej (przejazdu i przechodu, drogi koniecznej itd.),
- ustanowienia służebności przesyłu,
- określenia wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z gruntu,
- ustanowienia prawa użytkowania,
- wniesienia aportu do spółki,
- księgowych i podatkowych,
- innych niż wyżej wymienione.
Podstawowe dokumenty, przydatne do sporządzenia operatu szacunkowego dla nieruchomości gruntowej o funkcji komercyjnej:
- numer księgi wieczystej, prowadzonej dla nieruchomości,
- aktualny wypis z rejestru gruntów,
- aktualny wypis z kartoteki budynków,
- akt notarialny lub inny dokument, będący podstawą nabycia nieruchomości,
- mapa ewidencyjna i zasadnicza nieruchomości,
- dokumentacja techniczna budynku (opis techniczny, rzuty kondygnacji, zestawienie powierzchni poszczególnych pomieszczeń i opis ich funkcji),
- decyzja o pozwoleniu na użytkowanie,
- w przypadku budynku w trakcie realizacji: decyzja o pozwoleniu na budowę, decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- deklaracja dotycząca podatku od nieruchomości za rok poprzedni,
- w przypadku nieruchomości, stanowiących przedmiot użytkowania wieczystego: ostatnie wypowiedzenie opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, umowa o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste,
- informacje o kosztach utrzymania nieruchomości (w tym: kosztach zarządzania nieruchomością, kosztach ochrony i monitoringu, kosztach sprzątania, kosztach remontów i konserwacji, kosztach ubezpieczenia nieruchomości, kosztach mediów itp.),
- kopia książki obiektu budowlanego i ostatniego rocznego przeglądu okresowego budynku,
- w przypadku nieruchomości, stanowiących przedmiot najmu: zestawienie najemców oraz kopie zawartych umów najmu,
- zestawienie środków trwałych grupy 1 i 2.
W zależności od celu, dla którego sporządzany będzie operat szacunkowy, lista ta może zostać poszerzona o dodatkowe dokumenty.